Bruksanvisning

Rillstål/Gängstång tabell

M3 - 0,5 mm

M5 - 0,8 mm

M6 - 1,0 mm

M8 - 1,25 mm


Stålsickeln

Fatta sickeln med tummarna på sickelns undersida (den utan logga) och använd tummarna att styra med mot skidans sidor.  Övriga fingrar styr trycket på sickelns ovansida (den med logga). Arbeta i en dragande rörelse mot kroppen. Dra inte med armarna utan använd kroppen och låt sickeln följa med. 

Instruktionsvideo hittar du här

Skidpropagandas stålsickel

Rillern

Du kan välja att bryta in struktur genom att pressa små korta (2-5 cm) spår i skidan eller att dra långa, raka spår i skidan. Lägg gängstången i spåret på trähandtaget och greppa om hela paketet så att du kan kontrollera rörelsen mot skidan. Vid blötföre lägger du i princip så mycket tryck du kan på rillern och vid kall väderlek lite mindre. Trycket styr djupet på rillern och behovet av en djup rill ökar med mängden vatten i snön. Observera att du aldrig ska prägla sneda spår i skidan utan hur du än väljer att rilla så ska spåren följa skidans längdriktning. 

Instruktionsvideo hittar du här

Skidpropagandas riller

Brynet

Skidpropagandas stålsickel ska inte vara vass i traditionell bemärkelse. Du använder det medföljande brynet för att lägga krok på stålsickelns egg. Man slipar eggen trubbig så att det bildas ett litet överhäng på eggen. Detta överhäng/krok ska du lära dig att känna med tummen. Jag rekommenderar varmt att du tittar på mina filmer för att förstå detta till fullo då detta är det viktigaste att behärska i skidpropagandametoden. Med en lagom stor krok får du ett mycket lättarbetat verktyg. Den slits dock snabbt bort så lägg tid på att lära dig lägga krok på sickeln. Jag, som har en sickel med många skidor på sitt samvete, lägger krok på sickeln mellan varje eller varannan skida.  

Instruktionsvideo på hur du slipar sickeln hittar du här

Skidpropagandas diamantbryne

Borstning

Du avslutar alltid med att borsta belaget. Syftet är att både rengöra och polera. Borsta tills belaget mörknar och det känns bra. Jag rekommenderar att du köper en sk kombiborste med en mässingsida och en nylonsida. Om du vill kan du också använda en stålborste med tunna strån men det är överkurs för de flesta. Borsta i åkriktningen. Personligen borstar jag bara med nylon till vardags. 

Skidpropagandas strukturer

Många frågar om rätt struktur vid olika fören. Enkelt uttryckt jobbar jag med 4 strukturer. Enklaste, universal, kallföres och blötföres.

Enklaste - Stålsickla skidan, borsta.

Universal - Stålsicklad grundstruktur med bruten m3 bakom häl och rak m8 bakom häl (högt tryck). Borsta.

Kallföres - Stålsicklad grundstruktur och rak m8 bakom häl (med lägre tryck än universal). Borsta.

Blötföres - Stålsicklad grundstruktur med bruten m3 bakom häl, bruten m5 bakom häl och rak m8 bakom häl med så högt tryck du kan på alla. Borsta.

Men det allra viktigaste som jag vill förmedla är vikten av att lägga tid på att hitta en skida som går bra i det före du oftast åker i. Detta gör du med fördel som en del av dina träningspass. Nästa steg är att ha olika skidor och strukturer för olika fören men det är för de allra flesta onödigt och stressande.

Om du har ett par bra skidor så räcker det oerhört långt.

- - - Överkurs och nörderi - - -

Börja i rätt ände

Jag har min generella inställning till trots mycket stor förståelse för, och gemensamt med dem, som älskar att analysera spannkurvor, tryckzoner, hydrofobitet, snötyper och trugstorlekar mm. Det kan absolut vara motiverat att ha flera par skidor med olika struktur och spann att jämföra inför viktiga seedningslopp. Jag har till och med två dedikerade borstar som bara används inför tävling. Man ska dock vara medveten att om man börjar arbeta på detaljnivå, så är det också mycket liten skillnad man kan göra för sitt glid. 

Inte sällan börjar folk i fel ände när de söker bra glid. De köper en skida i random sportbutik utan referenser, jämför inte glidet mot någon på träning och lämnar sedan in dem för vallning för dryga tusenlappen. Inte sällan med besvikelse som resultat. 

Istället borde samma person lägga pengarna på en bevisat bra skida (fråga någon som vet), preparera den med stålsickel och strunta i vallan. Inte sällan med en lycklig känsla som resultat. 

Jag utgår i pricip alltid ifrån principerna most bang for the buck och risk-reward. Dvs jag vill ha så mycket glid och skidglädje för pengarna som möjligt och samtidigt minimera risken för riktigt dåliga skidor. Jag hävdar bestämt att det viktigaste du som motionär kan göra är att försöka undvika sämst skidor snarare än sträva efter bäst. Det är mycket enklare och kräver ganska lite analys och och arbete. 

Om val av struktur

Jag vill också passa på att kommentera val av struktur om man bara har ett par skidor. Det är ganska vanligt att man vid blanka spår får sugande skidor. Detta sker oavsett vilka skidor man har men blir extra påtagligt och besvärligt om man har långa tryck/glidzoner. Då behöver du ha grövre struktur än om du har ett par skidor med korta tryckzoner. Anledningen är i enkla ordalag att du vill ha så få kontaktpunkter som möjligt mot underlaget. 

Exempel 1. 

Om du och din kompis har preparerat era skidor likadant så bli inte förvånad om det par med längst tryckzoner går sämre i blanka spår. Lösningen blir att rilla den skidan hårdare och med mer bruten struktur för att få in mer luft och minska antalet kontaktpunkter.  

Exempel 2.

Om underlaget är mjukt kan resultatet bli tvärt om. Du tjänar på längre tryckzoner och flackare spannkurva. För hårda och aggressiva tryckzoner "gräver ner sig" i mjuk snö. 

Det gäller att tänka till kring vilka parametrar som påverkar glidet och rilla därefter.

Avslutning

Hur du än väljer att göra så tycker jag att du ska ta fasta på att ha riktigt mysigt när du åker skidor. Välj mysiga kläder som är sköna att ha på sig och åk med personer som är snälla mot dig. 

(Texten uppdateras efter behov)